Rodzaje aktywności edukacyjno-zawodowej osób młodych poszukujących zatrudnienia w sieci internetowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.18

Słowa kluczowe:

rynek pracy, osoby poszukujące zatrudnienia, młode osoby bezrobotne, aktywność edukacyjno-zawodowa, Internet

Abstrakt

Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Poruszono w nim kwestie związane z aktywnością edukacyjno-zawodową osób młodych, poszukujących zatrudnienia w sieci internetowej. Na podstawie literatury przedmiotu zdefiniowano kluczowe pojęcia oraz przedstawiono sytuację na rynku pracy. Zaprezentowano wyniki badań sondażowych przeprowadzonych w latach 2018‒2019, których celem było wskazanie rodzajów aktywności edukacyjno-zawodowej ludzi młodych (do 30. roku życia), zarówno bezrobotnych, jak i nieposiadających statusu osoby bezrobotnej (pracujących oraz niepracujących) w sieci. Analizie poddano wiele form aktywności, począwszy od poszukiwania informacji istotnych z punktu widzenia rynku edukacyjnego i rynku pracy, poprzez kontakty z doradcami zawodowymi, pośrednikami pracy, pracodawcami i innymi osobami, aż do uczestnictwa w dyskusjach odbywających się w sieci na tematy edukacyjno-zawodowe. Z przeprowadzonej analizy wynika, że rodzaje aktywności edukacyjno-zawodowej osób młodych, poszukujących zatrudnienia w sieci koncentrują się w głównej mierze na: informacjach o ofertach pracy i ofertach edukacyjnych, sytuacji na rynku pracy, kontaktach z pracodawcami, przeglądaniu stron o tematyce edukacyjnej i zawodowej. Niestety bardzo rzadko młodzi ludzie odwiedzali strony internetowe instytucji zajmujących się wsparciem z zakresu spraw edukacyjno-zawodowych i sporadycznie kontaktowali się ze specjalistami z tego zakresu.

Bibliografia

Klementowska, A. E-generacja a aktywność edukacyjno-zawodowa w sieci. Technika a Vzdelavanie, vol. 6, no 2 (2017).

Klementowska, A., Flaszyńska, E. (2018). Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy). Zielona Góra: UZ – IIBNP, PTP.

Kruczkowska, E. (2016). Czy państwo i rynek pracy nadążają za rewolucją technologiczną. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu. Warszawa: NASK & Maciej Tanaś.

Plewka, C. (2017a). Potrzeby i oczekiwania pracodawców współczesnego rynku pracy – wyzwania, bariery, kierunki działań. W: C. Plewka (red.), Wybrane aspekty dotyczące człowieka współczesnej cywilizacji. Koszalin: PK.

Plewka, C. (2017b). Pracownik współczesnego rynku pracy to osoba głównie…? W: A. Klementowska, B. Pietrulewicz (red.), Edukacja i praca w procesie rozwoju zawodowego. Zielona Góra: PTP, IIBNP, UZ.

Skórska, A. (2016). Rynek pracy. Wybrane zagadnienia. Katowice: UE.

Stopa bezrobocia młodych, Rynek pracy.org, https://rynekpracy.org/statystyki/stopa-bezrobocia-mlodych/ (10.01.2020).

Stopa rejestrowanego bezrobocia w latach 1990-2019, Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-rejestrowanego-w-latach-1990-2019,4,1.html (07.01.2020).

Szaban, J.M. (2016). Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, wyd. 2. Warszawa: Difin.

Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001).

Ustawa z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 598).

Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia, https://psz.praca.gov.pl/-/920001-czym-rozni-sie-status-poszukujacego-pracy-od-statusu-bezrobotnego – (16.01.2020).

Opublikowane

2020-12-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Rodzaje aktywności edukacyjno-zawodowej osób młodych poszukujących zatrudnienia w sieci internetowej. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 20, 293-302. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.18