Etos pracy ludzkiej w świetle katolickiej nauki społecznej a wyzwania dla emigracji polskiej w Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.04Słowa kluczowe:
etyka, wartości, praca ludzka i jej godność, kodeks pracy, kodeksy zawodowe, emigracjaAbstrakt
Myślą przewodnią artykułu jest ethos ludzkiej pracy w nawiązaniu do zjawiska emigracji na przykładzie emigrantów polskich pracujących w państwach przyjmujących Unii Europejskiej. Artykuł opisuje powyższe zagadnienie w świetle katolickiej nauki społecznej. Wartości pracy ludzkiej są tu fundamentalne i znaczące dla egzystencji ludzkiej. Historycznie ujmując to zagadnienie, trzeba podkreślić, że wartości związane z pracą człowieka ulegały ewolucji, począwszy od pracy niewolniczej, do aktów prawnych wyrażonych w kodeksach pracy czy kodeksów etyki zawodowej, wskazując w ten sposób na wymiar godności osoby ludzkiej. Ta myśl ethosu pracy w odniesieniu do godności jej podmiotu została szczególnie przywołana w polemice z filozofią marksistowską. Wielki wkład ma tu papież Jan Paweł II ukazując społeczny i podmiotowy wymiar pracy ludzkiej, zwłaszcza w słynnej encyklice Laborem exercens (O pracy ludzkiej). Konsekwentnie Jan Paweł II opowiedział się tutaj za pierwszeństwem osoby ludzkiej i pracy ludzkiej przed kapitałem – zmiany idące po linii zdecydowanego przeświadczenia o pierwszeństwie osoby przed rzeczą, pracy człowieka przed kapitałem jako zespołem środków produkcji (LB 13). Papież Franciszek jeszcze bardziej wzmocnił i uwydatnił tę myśl społeczną mówiąc o nowych formach przestępstw i ucisku – przemocy przeciwko chrześcijańskim wartościom i pojęciu pracy, a jednocześnie podkreśla godność osoby w miejscu pracy, podnosząc przy tym głos krytyki, co do zachodzących procesów na rynkach pracy, tj. globalizacji, neoliberalizmu, neokolonializmu. W tym specjalnym więc, społecznym kontekście migracje wydają się nowym wyzwaniem w trosce o godność i sprawiedliwość pracy ludzkiej.
Bibliografia
Bartnik Cz.S., Praca jako wartość humanistyczna, KUL, Lublin 1991.
Bera R., Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo, perspektywa pedagogiczna, Wyd. UMCS, Lublin 2012.
Cymanow P., Społeczne i ekonomiczne konsekwencje migracji zewnętrznych mieszkańców obszarów wsi, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego” 2010, nr 10 (25), z. 1.
Drucker P.F., Kłopoty z „etyką biznesu”, [w:] L. Ryjan CSV, J. Sójka (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, W drodze, Poznań 1997.
Franciszek, Papież, Pope Francis to The European Parliament, Strasbourg, France, 25 November 2014.
Franciszek, Papież, Przemówienie do Korpusu Dyplomatycznego z okazji Nowego Roku, 08.01.2018,
Grabowski D., Etyka pracy. Przekonania wartościujące pracę, a zaangażowanie pracowników, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Grzesiuk H., Powstanie i ewolucja modelu Homo economicus, „Roczniki Ekonomii i Zarządzania” 2014, t. 6, nr 42.
Indyk M., Ethos rycerski – i polski?, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1974,nr 2 (14).
Krupa R., Myśl społeczna Leona XIII. Jej wpływ na rozwój społeczeństw i wyłonienie się nowych problemów, „Sympozjum” 1999, nr 2/5, s.18.
Lexikon für Theologie und Kirche, (red.) M. Buchberger, Herder, Freiburg 1957.
Łukasik J. M., O wartości pracy, Recepcja myśli społecznej Kardynała Stefana Wyszyńskiego, „Labor et Educatio” 2013, nr 1.
Markowska B., Zwierzoczłekobywatel, „Zoon Politykon” 2010, nr 1.
Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.
Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, tłum. R. Rubinkiewicz, Verbum, Kielce 2009.
Rotkiewicz M., Wyjeżdżają i łagodnieją, Rozmowa z dr. Łukaszem Krzyżowskim, laureatem Nagrody Naukowej „Polityki” w kategorii nauki społeczne, o tym, jak emigracja uczy tolerancji, „Polityka” 14.11.2017.
Sikora A., Pojęcie, rozwój i struktura polskich kodeksów etyki lekarskiej na tle etyki zawodowej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2002, t.13.
Skrobicki Z., Antropocentryzm w nauczaniu społecznym papieża Jana Pawła II, „Studia Włocławskie” 2015, nr 17.
Solak A., Człowiek jako podmiot pracy w Laborem Exercens Jana Pawła II, „Forum Pedagogiczne UKSW” 2011, nr 1.
Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Polski, Uświęcenie pracy zawodowej, „Société d’Éditions Internationales”, Paris 1963.
Strzeszewski Cz., Ethos pracy ludzkiej w nauce Stefana Kardynała Wyszyńskiego, „Roczniki Nauk Społecznych” 1982, t. X.
Szułczyński A., Education to the “integral ecology’’. Focus on the social teaching of Pope Francis and his encyclical „Laudato si”, “Studia Socialia Cracoviensia” 8, 2016, nr 1 (14).
Tornielli A., Galeazzi G., This Economy kills, Pope Francis on Capitalism and Social Justice, Liturgical Press, Edizioni Piemme Spa, tłum. Demetrio S. Yocum, Milano 2015.
Wegner G., Arbeit als Liebe, Ethos, „Der Tagesspiegel“ 31.10.2015.
Wiśniewski J., Etos chrześcijańskiego przedsiębiorcy, [w:] S.H. Zaręba, A. Wysocki (red.), Przedsiębiorczość i obywatelskość w perspektywie katolickiej nauki społecznej, Wyd. UKSW, Warszawa 2015.
Zwoliński A., Praca zawodowa a dobro wspólne. Konferencja Uniwersalizm pracy ludzkiej „Labor et Educatio” 2016, nr 4.
Zwoliński A., Wojna o pracę. Wyzwania współczesnego rynku pracy, Petrus, Kraków 2017.
Zwoliński A., Zróżnicowanie zawodowe jako przejaw dobra wspólnego, „Labor et Educatio” 2016, nr 4.
Zywar G., Józefa Tischnera rozumienie pracy, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2011, vol. 14, nr 1.