Trudności pedagogów specjalnych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Autor

  • Magdalena Orlikowska Powszechna Wyższa Szkoła Humanistyczna „Pomerania” w Chojnicach
  • Anna Cholewa-Trybuła Powszechna Wyższa Szkoła Humanistyczna „Pomerania” w Chojnicach

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.07

Słowa kluczowe:

pedagog specjalny, stres zawodowy, trudności zawodowe, kompetencje zawodowe, integracja, edukacja włączająca

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały trudności, z jakimi zmagają się pedagodzy specjalni w swojej pracy. Wskazano czynniki mające wpływ na występowanie stresu i wypalenia zawodowego u tej grupy zawodowej. Uwzględniono aspekt edukacji integracyjnej i włączającej oraz związanych z nią trudności wynikających ze specyfiki pracy. Podjęty został również temat współpracy z innymi specjalistami tworzącymi zespół wokół ucznia niepełnosprawnego intelektualnie, jak i współpracy z rodzicami.

Bibliografia

Crane S., Iwanicki E., Perceived role conflict, role ambiguity, and burnout among special education teachers, “Remed. Spec. Educ.” 1986, no 7(2).

Dyer S., Quine L., Predictors of job satisfaction and burnout among the direct care Staff of a community learning disability service, “J. Appl. Res. Intellect. Disabil.” 1998, no 11(4).

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Impuls, Kraków 2011.

Glashan L., MacKey G. Grieve A., Teachers experience of support in the mainstream education of pupils with autism, “Improving Schools” 2004, no 1.

Jin-Ding L., Tzong-Nan L., Ching-Hul L., Chia-Feng Y., Shang-Wei H., Jia-Ling W. i wsp., Physical and mental health status of staff working for people with intellectual disabilities in Taiwan: Mesurement with the 36-Item Short-Form (SF-36) health survey, “Res. Dev. Disabil.” 2009, no 30(3), http://dx.doi.org/10.1016/j.ridd.2008.08.002.

Kostrzewski J., Wald I., Podstawowe wiadomości o upośledzeniu umysłowym, [w:] K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe- pedagogika, PWN, Warszawa 1981.

Olszak A., Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych, Wyd. UMCS, Lublin 2001.

Pyżalski J., Wypalenie zawodowe a zdrowie i zachowania zdrowotne pedagogów placówek resocjalizacyjnych, „Med.Pr.” 2002, no 53(6).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz.1578).

Sekułowicz M., Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym. Analiza przypadków, Wyd. DSWE TWP, Wrocław 2005.

Tomaszewski T., Człowiek i otoczenie, [w:] T. Tomaszewski (red.) Psychologia, PWN, Warszawa 1975.

Twist S., Montgomery A. (2010). Promoting helathy lifestyles – challenging behawior, [w:] Gordon G., Ramcharan P., Flynn M., Richardson M. (red.), Learning disability: A life cycle approach. Open University Press, Maidenhead Berkshire, Open University Press 2010.

Wisniewski L., Gargiulo R.M., Occupational stress and burnout among special educators: A review of the literature, “J. Spec. Educ.” 2997, no 31(3), http://dx.doi.org/10.1177/002246699703100303.

Zabel M., Dettmer P., Zabel R., Factors of emotional exhaustion, depersonalization, and sense of accomplishment among teachers of the gifted. Gifted Child Q, 1984, no 28(2), http://dx.doi.org/10.1177/001698628402800204.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-10

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Trudności pedagogów specjalnych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. (2018). Szkoła - Zawód - Praca, 16, 101-108. https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.07