Architektoniczna przestrzeń edukacyjna w wymiarze nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.01Słowa kluczowe:
architektoniczna przestrzeń edukacyjna, TIK w edukacji, nowa szkołaAbstrakt
Współcześnie na każdym kroku usłyszeć można opinię, że żyjemy w społeczeństwie informacyjnym. Z tego względu można założyć, że architektoniczna przestrzeń edukacyjna szkoły powinna być na nowo zdefiniowana. Wynika to z odmienności i społecznego znaczenia zjawisk pojawiających się w ramach przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego. Analiza tych zjawisk prowadzi do sformułowania wniosków wskazujących na dysfunkcjonalność obecnych rozwiązań edukacyjnych. Z tego powodu koniecznością staje się potrzeba zerwania z dotychczasową praktyką architektury szkolnej ograniczającej się tylko do tworzenia przyjaznej edukacji przestrzeni fizycznej.
Bibliografia
deKerckhove D., Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Mikom, Warszawa 2001.
deKerckhove D., Powłoka kultury. Odkrycie nowej elektronicznej rzeczywistości, Mikom, Warszawa 2001.
Dryden G., Voss J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
Glasersfeld E. von, Constructivism as a scientific method, Pergamon Press, Oxford, 1987.
Innis A., Changing Concepts of Time, Toronto University Press, 1952.
Kruszewski K., Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Rzeszów 1987.
McLuhan M., Understanding Media: The Extensions of Man, MacGraw-Hill 1964. (Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, WNT, Warszawa 2004).
Pachociński R., Technologia a oświata, IBE, Warszawa 2002.
Postman N., Technopoly. The surrender of culture to technology, Knopf, New York 1992.
Postman N., The end of education. Redefining the value of school, Knopf, New York 1995.
Resnick L., Towards a cognitive theory of instruction, [w:] S.G. Paris, G.M. Olson, H.H. Stevenson (red.), Learning and motivation in the classroom, Hollsdale, New Jersey 1983.
Saunders W., The constructivist perspective: Implications and teaching strategies for science. “School Science and Mathematics”, vol. 92, 1992, nr 3.
Siemieniecki B., Pedagogika kognitywna. Studium teoretyczne, Wyd. Impuls, Kraków 2013.
Tuczyński K., Efektywność wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą – sprawozdanie z badań, „Edukacja-Technika-Informatyka”, nr 1(15), Wyd. UR, Rzeszów 2016.
Walat W., Edukacyjne zastosowania hipermediów, Wyd. UR, Rzeszów 2007.
Walat W., Od zastosowań komputera w edukacji do edukacji medialnej, Przegląd idei i koncepcji edukacji wspomaganej komputerowo, [w:] E. Asmakovets, M. Babiarz, S. Koziej (red.), Człowiek, rozwój, kształcenie, Wyd. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2016.
Warchoł T., Badanie możliwości edukacyjnych rozszerzonej rzeczywistości – sprawozdanie z badań, „Edukacja-Technika-Informatyka”, nr 1(15), Wyd. UR, Rzeszów 2016.
Wenta K., Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
Wheatley G.H., Constructivist perspectives on science and mathematics learning, “Science Education”, vol. 75, 1991, nr 1.