Oczekiwania młodzieży wobec współczesnej szkoły
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.09Słowa kluczowe:
szkoła współczesna, młodzież szkolna, funkcje i zadania szkoły, nauczycielAbstrakt
Nieustający proces globalizacji, gwałtowny postęp cywilizacyjny, technologiczny stawia przed współczesną szkołą liczne, bardzo trudne zadania związane z przygotowaniem młodego człowieka do zmieniającego się świata. Czy współczesna szkoła radzi sobie z tymi wyzwaniami? Jakie są oczekiwania dzisiejszej młodzieży wobec szkoły XXI wieku, zwłaszcza w odniesieniu do nauczyciela i organizacji oraz zadań szkoły. Artykuł ten poświęcony jest analizie badań diagnostycznych dotyczących oczekiwań uczniów klas VII szkół podstawowych wobec współczesnej szkoły.
Bibliografia
Górowska-Fells M., Kuźmicka J., Kolasińska E., Smoczyńska A. (red.), Przemoc i agresja w szkołach w Europie – sposoby przeciwdziałania – raport Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Luty 2007.
Konarzewski K. (red. nauk.), Sztuka nauczania. Szkoła, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 1999.
Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Szymański M. J., Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] B. Muchacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym, Wyd. Impuls, Kraków 2008.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jedn. tekst Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949).
Waller W., The sociology of teaching, John Wiley and Sons, Inc., New York, USA 1965.