Aspiracje edukacyjno-zawodowe studentów
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.11Słowa kluczowe:
studenci, aspiracje, poziom aspiracji, typy aspiracji, plany studentówAbstrakt
Aspiracje edukacyjno-zawodowe to chęć osiągnięcia znacznego poziomu wykształcenia potrzebnego do wykonywania planowanego zawodu. Determinują zachowania ludzi, pobudzają do realizacji planów życiowych. Są jednym z ważniejszych motywów ludzkiego działania, mają duży wpływ na podejmowanie działań innowacyjnych zmierzających do przekształcania i doskonalenia samego siebie oraz swego środowiska. Odgrywają ogromną rolę w procesie kształcenia i rozwoju zawodowym młodych ludzi. W przypadku absolwentów studiów wyższych wysoką pozycję wśród priorytetów zajmuje znalezienie stałej i dobrze płatnej pracy. Celem opracowania jest przedstawienie wyników przeprowadzonej diagnozy aspiracji edukacyjno-zawodowych studentów I i II stopnia studiów. W przypadku studentów I stopnia aspiracje edukacyjno-zawodowe głównie wiążą się z kontynuowaniem nauki, natomiast wśród studentów II stopnia widoczna jest gotowość do wejścia na rynek pracy i pewność uzyskania zatrudnienia. Wykształcenie jest dla nich czynnikiem prowadzącym do realizacji planów życiowych i zawodowych.
Bibliografia
Bogaj M., Aspiracje edukacyjne, [w:] M. Śnieciński (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Tom I, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Bojanowicz J., Praktyczne kształcenie studentów – założenia a rzeczywistość, [w:] E. Flatow-Kaleta, N. Majchrzak (red.), Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu, Poznań 2016.
Długosz P., Aspiracje życiowe młodzieży pogranicza, Wyd. Impuls, Kraków 2011.
Ferrante F., Great expectations The unintended Consequences of educationalchoices, ,,Alma Laurea Working Papers” 2004, nr 67.
Jalinik M., Motyw wyboru szkoły i zawodu, „Edukacja i dialog” 1993, nr 9.
Jarocka-Piesik J., Praca w systemie wartości studentów, „Studia Pedagogiczne” 2012, nr LXV.
Kowalik D., Sodel P., Wychowanie w rodzinie w kontekście aspiracji edukacyjno-zawodowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, nr 4.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2000.
Kozík T., Lukáčová D., Profesijné ašpirácie študentov učiteľstva technickej výchovy, [w:] Zborník Modernizace vysokoškolskej výuky technických předmětů, Wyd. Gaudeamus, Hradec Králové 2007.
Lewowicki T., Aspiracje dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1987.
Łukasik J., Rozwój osobisty studentów pedagogiki, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2016, nr 3.
Mazur M., Aspiracje i wartości młodzieży w świetle badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, nr 3.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Wyd. ITeE-PIB, Radom 2004.
Plewka Cz., Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej. Szkic monograficzny ilustrowany relacjami własnych badań empirycznych, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2016.
Porożyński H., Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, „Edukacja” 2004, nr 4.
Rogulska A., Antas-Jaszczuk A., Aspiracje życiowe studentów kierunku pedagogika w Polsce, na Łotwie i Białorusi, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2017, nr 1.
Sikorski W., Aspiracje. Studium psychologiczne i socjopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Nysa 2005.
Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kształtujące nimi prawidłowości, Wyd. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.
Skorny Z., Aspiracje, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja „Innowacja”, Warszawa 1993.
Szczepska-Pustkowska M., Aspiracje, [w:] M. Śnieciński (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Tom I, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Wierzejska J., Motywacja osiągnięć w karierze międzynarodowej przyszłych pedagogów a ich nadzieja na sukces, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, nr 3.
Wróblewska W., Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów, „Ruch Pedagogiczny” 2004