Kompetencje przedsiębiorcze - ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela

Autor

  • Monika Borgiasz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.12

Abstrakt

Ostatnie lata przyniosły nowe spojrzenie na pojęcie przedsiębiorczości i jej znaczenia w wiedzy naukowej oraz potocznej. Różna interpretacja tego pojęcia ma wpływ na nieporozumienia na płaszczyźnie naukowej oraz terminologicznej. Wieloznaczność przedsiębiorczości pokazuje, że jest to termin, który posiada społeczno-kulturowy charakter. Warunkuje nie tylko funkcjonowanie przedsiębiorstw, ale także ma wpływ na karierę zawodową, w tym karierę nauczycieli. Z przeglądu badań opisanych w literaturze wynika, że kompetencje przedsiębiorcze są rozumiane bardzo szeroko i istnieje mnogość ich klasyfikacji. Stanowią one jeden z filarów skutecznego i sprawnego funkcjonowania jednostki w różnych obszarach działania osobistego i zawodowego. Celem artykułu jest: przegląd literatury w obszarze kompetencji przedsiębiorczych z uwzględnieniem pracy nauczyciela, próba dokonania oceny postaw przedsiębiorczych badanych osób ze wskazaniem na ich preferencje w odniesieniu do kariery zawodowej.

Bibliografia

Białasiewicz M., Przedsiębiorczość – pożądana kompetencja, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, Szczecin 2008, nr 1.

Bieniok H., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni, [w:] P. Wachowiak, M. Dabrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007.

Bird B., Towards a theory of entrepreneurial competency, [w:] J.A. Katz, R.H. Brockhaus (red.), Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth, CT: JAI Press, Greenwich 1995.

Bratnicki M., Strużyna J., Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 2001.

Brzozowski T., Przedsiębiorczość – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwe rozumiane. Próba systematyzacji, [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej, „Przedsiębiorczość – Edukacja” nr 3, Warszawa – Kraków 2007.

Czechowski J., Enterprising Teacher as a Successful Educator, „Horyzonty Wychowania”, Tom 23, 2014, z. 26.

Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.

PI-PWP Jestem przedsiębiorczy – kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży z wykorzystaniem innowacyjnych metod i narzędzi. Projekt nr POKL.09.01.02-30-362/10

Kalita B., Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w procesie uczenia się przez całe życie, „Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i zarządzanie 2014, z. 72.

Karpacz J., Kreatywność przedsiębiorców jako determinanta poszukiwania szans, „Przegląd Organizacji” 2011, nr 1, s. 8.

Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J., Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, „Zeszyty Naukowe Wydz. Nauk Ekonom. Politechniki Koszalińskiej” 2013/17, nr 7.

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, tom IV, część pierwsza, HPS, Warszawa 2007.

Lackeus M., Developing entrepreneurial competencies. An action-based approach and classification in entrepreneurial education, Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden 2013.

Lichniak J. (red.), Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.

Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Kompetencje pracowników w perspektywie strategicznego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2007, nr 747, 52.

Mitchelmore S., Rowley J., Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda, „International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research” 2010, nr 16(2)

Nogalski, B. Śniadecki J., Umiejętności menadżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2001.

Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

Osuch W., Kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej w dobie postępujących procesów globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011, nr 7.

Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.

Piróg D., Kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: rozważania teoretyczne i ich ilustracje w obszarze szkolnictwa wyższego, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2015, nr 11.

Rachwał M.M., Rachwał T., Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menedżera, [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 2, Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Warszawa – Kraków 2006.

Strojny J., Kształtowanie postawy przedsiębiorczej – procesy socjalizacji i autokreacji, [w:] P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, FPiAKE, Warszawa 2007.

Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” Rola przedsiębiorczości w edukacji 2012, nr 8.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-09

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Kompetencje przedsiębiorcze - ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela. (2017). Szkoła - Zawód - Praca, 14, 185-201. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.12