Od pedagoga twórczości do innowacyjności i komercjalizacji wiedzy. Studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.05

Słowa kluczowe:

dobre praktyki, innowacyjność, komercjalizacja badań naukowych, nauki społeczne, pedagogika pracy

Abstrakt

Przestrzeń kreatywnych działań to zagadnienie niejednokrotnie podejmowane przez specjalistów z różnych dziedzin nauki. W artykule podjęto problematykę pedagogiki pracy oraz wdrażania innowacyjności i komercjalizacji wiedzy na przykładzie dobrych praktyk, czyli praktycznego  wykorzystywania badań z zakresu nauk społecznych. Studium przypadku prezentuje postać dr Marty Galewskiej-Kustry – autorki kultowej serii książek o Puciu, logopedki, pedagożki, wykładowczyni akademickiej i badaczki twórczości. Jest jedną z najlepiej zarabiających pisarek literatury dla dzieci, która „żyje z twórczości”. Celem badań jest pokazanie, iż potencjał twórczości dr Marty Galewskiej-Kustry – naukowczyni z zakresu pedagogiki w komercjalizacji wiedzy i tworzeniu innowacyjności w gospodarce – jest bardzo duży. W gospodarce opartej na wiedzy niezwykle ważną rolę odgrywa nauka. Twórczość jest koniecznym warunkiem innowacji oraz komercjalizacji wiedzy.

Bibliografia

Bukowski, A., Strycharz, J. (2013). Innowacja i komercjalizacja a nauki społeczne. W: S. Rudnicki (red.), Nauki społeczne i komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa. Kraków: WSE.

Cieślik, J. (2009). Zintegrowany model wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej. W: P. Niedzielski, K. Poznańska, K.B. Matusiak (red.), Kapitał ludzki – innowacje – przedsiębiorczość. SOOIPP Annual – 2008. Szczecin: USz.

Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Adam Marszałek.

Galewska-Kustra, M. Wspieranie rozwoju kreatywności dziecka jako element praktyki logopedycznej. O możliwych związkach logopedii z pedagogiką twórczości. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 14 (2018).

Habrych, S. Pucio – bohater serii książek pełnych zabaw logopedycznych dla najmłodszych,

Natuli – Dziecisawazne.pl, https://dziecisawazne.pl/pucio-logopedyczne-zabawy-dlanajmlodszych/ (10.02.2024).

Innowacja pedagogiczna „Poznajemy świat z Puciem”. Formularz zgłoszeniowy, https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjx6C_-L0Rko-vXeQ551anBY4Vk9DqVhsF2FjRqbu1ELt1w/viewform (18.01.2024).

Janusz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Jóźwiak, J., Morawski, R. (2009). Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020. W: R.Z. Morawski (red.), Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: UW.

Kaczmarczyk, J. (2022). Marta Galewska-Kustra: „Wpuściłam Mamę Pucia w niezłą chryję”, Tygodnik.interia.pl, https://tygodnik.interia.pl/news-marta-galewska-kustrawpuscilam-mame-pucia-w-niezla-chryje,nId,6143943 (19.02.2024).

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wyd. Lubelskie.

Kadłubek, Z. (2014). Dwie przedsiębiorczości, AkademickiPrzedsiębiorca.pl, http://www.akademickiprzedsiębiorca.pl/artykuły/pierwsze-kroki/326 (5.02.2024).

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

Kraśnicka, T. (2012). Innowacyjność jako wymiar przedsiębiorczości w małych i średnich firmach (wyniki badań). W: K. Jaremczuk (red.), Przedsiębiorczość – natura i atrybuty. Tarnobrzeg: PANS.

Książeczki „Pucio” – od jakiego wieku dla Twojego dziecka?, Blog Manima.pl, https://manima.pl/pl/blog/ksiazeczki-pucio-od-jakiego-wieku-dla-twojego-dziecka-1657553444 (20.01.2024).

Książki z serii „Pucio”, NoboBobo.pl, https://nobobobo.pl/pucio/ (15.01.2024).

Który „Pucio” w jakim wieku?, Aktywneczytanie.pl, https://aktywneczytanie.pl/pucio-wmiescie-ktory-pucio-w-jakim-wieku/ (20.01.2024).

Mann, L., Chan, J. (red.). (2011). Creativity and innovation in business and beyond. Social science perspectives and policy implications. London: Routledge.

Matusiak, K.B., Matusiak, M. (2007). Pojęcie i akademickie znaczenia przedsiębiorczości akademickiej. W: P. Niedzielski, E. Stawasz, K. Poznańska (red.), Innowacje, przedsiębiorczość i gospodarka oparta na wiedzy. Szczecin: USz.

Marta Galewska-Kustra, Biblioteka Inspiracji, https://bibliotekainspiracji.pl/bib/martagalewska-kustra/ (17.02.2024)

Nawrat-Wyraz, D. Pedagogika (do)twórczości. Wybrane konteksty teoretyczne i praktyczne w perspektywie edukacji szkolnej. Refleksje, 2 (2019).

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Obuchowski, K. (2005). Rewolucja podmiotów. Łódź: WSHE.

Okoń-Horodyńska, E. Strategia Lizbońska – założenia i szanse w Unii Europejskiej (cz. I). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(22) (2003).

Ośrodek Ewaluacji (2021). Raport JustStart. Przedsiębiorczość studencka, czyli… Raport o przedsiębiorczości studenckiej. Warszawa: Inkubator UW, https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/07/juststart_raport-1.pdf (16.02.2024)

Piaget, J. (1933). Children’s philosophies. In: C. Murchison (ed.), A handbook of child psychology. Woecester: Clark University Press.

Piaget, J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka, tłum. M. Przetacznikowa. Warszawa: PWN.

Piaget, J. (1968). The mental development of the child. In: D. Elkind (ed.), Six psychological studies. New York: Vintage Books.

Pluta-Olearnik, M. (red.). (2009). Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem. Warszawa: Difin.

Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: UMCS.

„Pucio” – kolejność czytania do wieku dzieci, Empik.com, https://www.empik.com/pasje/pucio-kolejnosc-czytania-do-wiekudzieci,134749,a (19.01.2024).

„Pucio” – seria książek dla dzieci, Smyk.com, https://www.smyk.com/porady/seria-ksiazek-o-puciu,15902.html (19.01.2024).

„Pucio”, https://natuli.pl/kategoria-produktu/popularne-serie-dla-dzieci/pucio (20.01.2024).

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Savickas, M.L. Constructing careers: actor, agent and author. Journal of Employment Counselling, 48 (2011).

Schulz, R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: IBE.

Seria Pucio na stronie Wydawnictwa „Nasza Księgarnia”, https://nk.com.pl/lp/pucio/ (15.01.2024).

Sierakowski, S. (2016). Prof. Zygmunt Bauman: gdyby nie było terrorystów, trzeba by ich było wymyślić, Wiadomości.wp.pl, https://wiadomosci.wp.pl/prof-zygmunt-bauman-gdyby-nie-bylo-terrorystow-trzeba-by-ich-bylo-wymyslic-6016709661267073a (23.01.2024).

Sopińska, A. Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 161 (2019).

Sowińska, A., Kim, do cholery, jest Pucio. Gazeta Wyborcza, 2 (2022), https://www.pressreader.com/poland/gazeta-wyborcza-0557/20220830/281702618527810 (19.02.2024).

Suchodolski, B. Twórczość jako styl. Studia Filozoficzne, 10–11 (1975).

Surma, B. Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 26(4) (2016).

Szmidt, K.J. (red.). (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Łódź: AHE.

Szpitter, A.A. (2010). Zarządzanie innowacjami. W: M. Czerska, A. Szpitter (red.), Koncepcje zarządzania. Warszawa: C.H. Beck.

Ślusarczyk, K. (2019). Za co kochamy Pucia? Ulubiona seria przedszkolaków, Natuli.pl, https://natuli.pl/za-co-kochamy-pucia (10.02.2024).

Tidd, J., Bessant, J. (2011). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych rynkowych i organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Bussines.

Tomczak, M. (2019). Komercjalizacja wyników badań naukowych w świetle Ustawy 2.0.

W: M. Radajewski, R. Chęciński (red.), Nauka i szkolnictwo wyższe w przededniu wejścia w życie Ustawy 2.0. Tom II. Aspekty teoretyczne i ustrojowe. Poznań: UAM.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1668, z późn. zm.).

Wojnar, I. (1985). Przedmowa. W: R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, tłum. I. Wojnar. Warszawa: WSiP

Wołk, Z. Współczesna pedagogika pracy. Obszary problemowe. Studia z Teorii Wychowania, XI, 2(31) (2020).

Wprost.pl (2022). Top 10 najlepiej zarabiających pisarzy w Polsce. Połowa z nich to milionerzy, https://www.wprost.pl/literatura/10625116/top-10-najlepiej-zarabiajacych-pisarzy-w-polsce-polowa-z-nich-to-milionerzy.html (26.01.2024).

Znanylekarz.pl, https://www.znanylekarz.pl/marta-galewska-kustra/logopeda-terapeuta/lodz#tab=profile-reviews (12.01.2024)

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Od pedagoga twórczości do innowacyjności i komercjalizacji wiedzy. Studium przypadku. (2024). Szkoła - Zawód - Praca, 27, 73-89. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.05