Wspieranie studenta w drodze do wejścia na rynek pracy – zastosowanie tutoringu akademickiego w murach uczelni wyższej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.03Słowa kluczowe:
tutoring akademicki , wpieranie rozwoju, edukacja spersonalizowana, kompetencje zawodoweAbstrakt
Tutoring akademicki jest metodą edukacji zindywidualizowanej, która opiera się na spotkaniu tutora ze studentem (tutee) i która ma przyczynić się do zapewnienia studentowi jak najpełniejszego rozwoju w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Metoda ta pozwala również na rozwinięcie potencjału drzemiącego w studencie, rozwinięcie odpowiednich kompetencji (indywidualnych, społecznych itp.), które mogą ułatwić mu wejście na rynek pracy po zakończeniu studiów.
Bibliografia
Budzyński M., Czekierda P., Traczyński J., Zalewski Z., Zembrzuska A. (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Warszawa 2010.
Czekierda P. Czym jest tutoring?, [w:] P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
Czekierda P., Tutoring jako szansa na odnowę misji polskiego uniwersytetu, [w:] B. Kaczarowska (red.), Tutoring. W poszukiwaniu metody kształcenia liderów, Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Warszawa 2007.
Davies A., Fidler D., Gorbis M., Future Works Skills 2020, Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute, 2011.
Ferreira M., Nowe wyzwania dla profesorów i studentów w szkolnictwie wyższym. Koncepcje i praktyki nauczania poprzez tutoring, [w:] M. Taraszkiewicz (red.), Tutoring akademicki. Przegląd zagadnień, WSP TWP, Warszawa 2012.
Godlewski D., Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować?,[w:] P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
Hinc J., Tutoring akademicki jako metoda kształcenia kompetencji translatorskiej – opis projektu, „Lingwistyka Stosowana” 16, 2016, nr 1.
Karpińska-Musiał B., Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie, Libron, Kraków 2016.
Karpińska-Musiał B., Czy tutoring akademicki jest skazany na elitarność? Szanse i rozczarowania w kontekście kształcenia systemowego w polskiej akademii, [w:] B. Karpińska-Musiał (red.), W trosce o jakość w ilości, Libron, Kraków 2016.
Kolasińska E., Kompetencje a rynek pracy i struktura społeczna, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 2011, nr 38.