Kompetencje kluczowe oczekiwanena współczesnym rynku pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.05

Słowa kluczowe:

współczesny rynek pracy, kompetencje, kompetencje kluczowe

Abstrakt

W ostatnich latach dużo się mówi i pisze o kompetencjach. Są one przedmiotem zainteresowania wielu dyscyplin naukowych: psychologii, pedagogiki, antropologii, socjologii, nauk o zarządzaniu, ale również rynku pracy. Pytanie o kompetencje pożądane na współczesnym rynku pracy pojawia się często w rozmowach osób poszukujących pracy, jak i pracodawców. Jakie należy posiadać kompetencje, aby uchronić się przed bezrobociem? Na jakie kompetencje pracodawcy zgłaszają zapotrzebowanie? Jakie kompetencje mogą zapewnić dobrą pracę? Chcąc uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania, w artykule dokonano analizy teoretycznej dostępnej literatury.

Bibliografia

Budnikowski A., Dabrowski D., Gąsior U., Macioł S., Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania, „E-mentor” 2012, nr 4 (46).

Davies A., Fidler D., Gorbis M., Future Work Skills 2020, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute 2011.

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Zalecenie Rady z 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy: charakterystyka dyscypliny naukowej, UR, Rzeszów 2013.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Rynek i rynek pracy jako obiekty badań, UR, Rzeszów 2017.

Gerlach R. (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie, UKW, Bydgoszcz 2008.

Gerlach R., Tomaszewska-Lipiec R. (red.), Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy, UKW, Bydgoszcz 2017.

Kocór M., Czarnik S., Bilans potrzeb zatrudnieniowych pracodawców i możliwości rynku pracy [w:] J. Górniak (red.), Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 roku, PARP, Warszawa 2013.

Kocór M., Strzebońska A., Dawid-Sawicka M., Pracodawcy o rynku pracy. Na podstawie badań zrealizowanych w 2012 roku w ramach III edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, PARP, Warszawa 2012.

Kolasińska E., Kompetencje a rynek pracy i struktura społeczna, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 2011, nr 38.

Kossowska M., Sołtysińska I., Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków 2002.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa 2017.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2018.

Sobol E. (red.), Słownik wyrazów obcych PWN, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.

Sztandar-Sztanderska U., Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Stec M., Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy, Warszawa 2010.

Turek D., Kompetencje osób młodych na rynku pracy – oczekiwania pracodawców, „E-mentor” 2015, nr 3 (60).

Wawrzonek A., Młodzi dorośli wobec zmian na rynku pracy, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 33.

Opublikowane

2019-12-01

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Kompetencje kluczowe oczekiwanena współczesnym rynku pracy. (2019). Szkoła - Zawód - Praca, 17, 63-72. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.05