Dialog ze współczesnym pracodawcą. Wybrane trendy rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.08Słowa kluczowe:
współczesny pracodawca, rynek pracy, kariera przez całe życie, zmiany w sferze pracy, przyszłość pracy człowieka, nowoczesna organizacjaAbstrakt
Autorka artykułu ukazuje zarysowującą się potrzebę budowania autentycznego dialogu i dwustronnej relacji między współczesnym pracodawcą a jego pracownikami. Podstawą i uzasadnionym kontekstem do formułowania takiego stwierdzenia jest analiza dynamicznych zmian w sferze pracy człowieka i jego biografii zawodowych, których nowy wymiar wyraźnie zaznacza się w obszarze nowoczesnego środowiska organizacji. Na potwierdzenie swoich rozważań autorka artykułu przytacza wyniki badań zaprezentowane w Raporcie 2019 Deloitte Global Human Capital Trends (N=10 tys., 2019), odnoszące się do zmian i wyzwań stojących przed organizacjami w przyszłości, szczególnie w relacji do kadry pracowniczej. Podejmowana jest także tematyka aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży, doradztwa akademickiego oraz znacze nia edukacji w przygotowaniu młodych ludzi do zajęcia nowoczesnych ról w kontrakcie z pracodawcą.
Bibliografia
Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Print B, Poznań 1995.
Bartkowiak M., Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się, UAM, Poznań 2011.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Scholar, Warszawa 2002.
Belbin M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
Christoph M., Krause E., Kariera zawodowa kobiet we współczesnych organizacjach, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 53.
Claxton G., Wise up. The Challenge of Lifelong Learning, Bloomsbury Publishing, London 1999.
Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Impuls, Kraków 2013.
Facer K., Education, technology and social change, Routledge, London 2011.
Field J., Social capital and lifelong learning, Bristol University Press, Policy Press, Bristol 2005.
Furlong A., Youth studies. An introduction, Routledge, London, 2013.
Furmanek W., Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (industry 4.0), „Dydaktyka informatyki” 2018, nr 13.
Hall D. T., Moss J. E., The new protean career contract: helping organizations and employees adapt, “Organizational Dynamics” 1998, vol. 26, nr 3.
Hatalska N., Praca: scenariusze przyszłości, Infuture Hatalska Foresight Institute, Warszawa 2016.
O’Farrell U., First steps in counselling, Veritas, Dublin 2014.
Phillips D., Quality of life, [in:] J. Katz, S. Peace, S. Spurr (eds.) Adult lives. A life course perspective, Bristol University Press, Bristol 2012.
Roulstone A., Barnes C., The challenges of a work-first agenda for disabled people, [in:] A. Roulstone, C. Barnes (eds.), Working futures? Disabled people, policy and social inclusion, Policy Press, Portland 2005.
Rynkowska M., Aktywni +. Przyszłość rynku pracy 2017. Raport Gumtree 2017, Warszawa 2017.
Sitko-Lutek A., Skrzypczak E., Organizacyjne uczenie się w rozwoju kompetencji przedsiębiorstw, C.H. Beck, Warszawa 2009.
Solarczyk-Ambrozik E., Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, UAM, Poznań 2013.