Kompetencje sprzyjające tranzycji z edukacji do pracy – na przykładzie innowacji społecznej „Profil Z”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.12

Słowa kluczowe:

tranzycja, kompetencje, innowacja społeczna, wsparcie, edukacja, praca

Abstrakt

Tematyka artykułu dotyczy znaczenia kompetencji sprzyjających tranzycji z edukacji do pracy. W artykule są zaprezentowane efekty innowacji społecznej „Profil Z” testowanej w latach 2017–2018. Cel innowacji społecznej „Profil Z” był nakierowany na sporządzenie profilu kompetencji istotnych dla pomyślnej tranzycji z edukacji do pracy. Obejmował też wypracowanie standardów ich wspierania, opartych na współdziałaniu przedstawicieli środowisk edukacyjnych, pracodawców oraz przedstawicieli pokolenia Z. Istotną część artykułu stanowi prezentacja perspektywy edukatorów, pracodawców i młodzieży z pokolenia Z w odniesieniu do kompetencji ważnych dla tranzycji. W artykule zaprezentowany jest również profil kompetencji zaakceptowany i uzgodniony przez trzy wymienione grupy.

Bibliografia

Anxo D., Bosch G., Rubery J., The welfare state and life transitions: A European perspective. Edward Elgar, Northampton 2008.

Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Poznań 2007.

CEDEFOP. Terminology of European education and training policy. A selection of 130 key terms, Publications office of the European Union, Luxembourg 2014.

Global Commission on the Future of Work, Work for a brighter future, International Labour Office, Genewa, 2019.

Hysa B., Zarządzanie różnorodnością pokoleniową, [w:] Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie 2016, nr 97.

International Labour Office, Education, employment and training policies and programmes for youth with disabilities in four European countries, International Labour Office, Geneva 1998.

Jabłońska M.R., Billewicz K., Pokolenie przełomu w web 2.0, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2016, nr 56.

Lopes C., Africa in transformation: Economic development in the age of doubt, Palgrave Macmillan, London 2019.

Rodríguez P.H., Policy Paper in Transition from Education to Working Life, 2015.

Schmid G., Transitional labour markets: A new European employment strategy, Wissenschaftszentrum Berlin fur Sozialforschung (WZB), Berlin 1998.

Schmillen A., Umkehrer M., The scars of youth, [w:] Effects of early-career unemployment on future unemployment experience, „International Labour Review” 2017, no. 156 (3–4).

Sissons P., Jones K., Lost in transition?, The Work Foundation, London 2012.

Soriano V., Individual Transition Plans Supporting the Move from School to Employment, European Agency for Development in Special Needs Education, Bruksela 2006.

The Council of The European Union. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (Text with EEA relevance). (2018/C 189/01), „Official Journal of the European Union”, Luksemburg 2018.

Volmari K., Helakorpi S., Frimodt R., Competence Framework for Vet Professions, Handbook for practitioners, Finnish National Board of Education and Editors, Sastamala 2009.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-01

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Kompetencje sprzyjające tranzycji z edukacji do pracy – na przykładzie innowacji społecznej „Profil Z”. (2019). Szkoła - Zawód - Praca, 17, 166-181. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.12