Kompetencje personalne i społeczne uczniów technikum w kontekście potrzeb pracodawców

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.08

Słowa kluczowe:

pedagogika pracy, kompetencje kluczowe, uczenie się przez całe życie, rynek pracy, rozwój zawodowy

Abstrakt

Artykuł prezentuje oczekiwania pracodawców wobec pracowników w kontekście pożądanych kompetencji, jak również przedstawia prognozy zawodów deficytowych na rynku pracy. Przybliżono kompetencje personalne i społeczne uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe (na przykładzie zawodu technik informatyk i technik hotelarstwa). Zaprezentowano opinię nauczycieli przedmiotów zawodowych na temat cech, w jakie chcieliby wyposażyć ucznia na dalszą drogę zawodową.

Bibliografia

Barometr zawodów 2019. Raport podsumowujący badania w Polsce [Professions’ barometer 2019. Report summarising the research in Poland (2018)], WUP, Kraków 2018, https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf.

Berger L. & Luckman T., The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, Penguin Books, London 1991.

Elias N., Społeczeństwo jednostek [The Society of Individuals]. (J. Stawiński, Trans.), Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Kocór M., Strzebońska A., Raport z badań pracodawców i ofert pracy realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”. Jakich pracowników potrzebują polscy pracodawcy? [Report on the survey of employers and job offers carried out in 2010 within the framework of the “Human Capital Balance” project. What kind of employees do Polish employers need?], PARP, Warszawa 2011, https://pracownik.kul.pl/files/12843/public/Jakich_pracownikow_potrzebuja_polscy_pracodawcy.pdf.

Mead G.H., Umysł, osobowość i społeczeństwo [Mind, Personality and Society], (Z. Wolińska, Trans.), PWN, Warszawa 1975.

Simmel G., Pisma socjologiczne [Sociological writings]. (M. Łukasiewicz, Trans.), Ofic. Nauk., Warszawa 2008.

Sztompka P., Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej [Social capital. The theory of interpersonal space], Znak, Kraków 2016.

Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467) [The Regulation of the Polish Minister of Education of 30th January 2018 on the core curriculum of general education for secondary schools, secondary technical schools and 2nd degree vocational schools Dz.U. 2018, poz. 467].

Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, (Dz.U. 2019, poz. 316) [The Regulation of the Polish Minister of Education of 15th February 2019 on the general aims and tasks of education in professions of vocational education and classification of professions of vocational education, Dz.U. 2019, poz. 316].

Rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019, poz. 991) [The Regulation of the Polish Minister of Education of 16th May 2019 on the core curriculum of vocational education and additional professional skills within the scope of selected professions in vocational education, Dz.U. 2019, poz. 991].

Zalecenia Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01). [Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01)], https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&qid=1573124391134&from=EN

Opublikowane

2020-10-11

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Kompetencje personalne i społeczne uczniów technikum w kontekście potrzeb pracodawców. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 19, 124-136. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.08