Zachowania prospołeczne dziecka przedszkolnego w kontekście pracy nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.09Słowa kluczowe:
nauczyciel-wychowawca, zachowania prospołeczne, eksperyment pedagogicznyAbstrakt
Celem tego artykułu jest pokazanie pracy wychowawczo-profilaktycznej nauczyciela przedszkola, który poprzez swoją pracę ma kształtować gotowość prospołeczną dzieci. W sposób szczególny akcentowany jest tu plan badań eksperymentalnych, wynikający z obserwacji zawodowej autora oraz ze znajomości literatury przedmiotu. W artykule pokazano istotę zachowań prospołecznych dzieci na przestrzeni życia społecznego i we współczesnej rzeczywistości. Ważnym punktem prezentowanej pracy jest refleksja nad gotowością prospołeczną dzieci jako panaceum na kryzys wartości. Rozpatrywany temat i badania prowadzone w tym kierunku mają istotne znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki w pracy nauczyciela przedszkola.
Bibliografia
Arska-Karyłowska B., Kształtowanie zachowań prospołecznych u dzieci za pomocą modelowania, Zakład Narodowy Ossolineum, Wrocław 1982.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1994.
Borowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, Wyd. IBE, Warszawa 2003.
Brzeziński, J., Metodologia badań psychologicznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004; 2012.
Clarce D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, GWP, Gdańsk 2015.
Gidens, A., Życie w społeczeństwie post tradycyjnym, [w:] U. Beck, A. Giddens, S. Lash (red.), Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.
Gromkowska-Melosik A., Szymański M.J., Edukacja i nierówność trajektorie sukcesu i marginalizacji, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2014.
Hoffman L.M., Empatia i rozwój moralny, tłum. O. Waśkiewicz, GWP, Gdańsk 2006.
Jakubowska I., Rozwój moralny dziecka według teorii L. Kohlberga, [w:] K. Kiciński (red.), Socjologia moralności, PWN, Warszawa 1984.
Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.) Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Wyd. Edytor, Warszawa 1993.
Łukasik J., Poznać siebie i dbać o rozwój w drodze do sukcesu, WAW, Kraków 2016.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Warszawa 1998.
Potocka-Hoser A., Wyznaczniki postawy altruistycznej: badania nad zachowaniami prospołecznymi, PWN, Warszawa 1971.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Reykowski J., Motywacja, postawy prospołeczne a osobowości, PWN, Warszawa 1986.
Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1976.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2002.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wyd. nowe, poszerzone, Znak, Kraków 2012.
Szuster-Kowalewicz A., Orientacje prospołeczne a preferowane wartości w kategoryzacji Shaloma Schwartza, [w:] M. Lewicka, J. Grzelak (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, GWP, Gdańsk 2002.
Szymański M.J., Socjologia edukacji, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2014.
Wygotski L., Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] L. Wygotski (red.), Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Zysk i S-ka, Poznań 2002.