Coaching as a (not)new method of professional development of employees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.05

Keywords:

coaching, lifelong learning education, the workplace as a place of learning,, professional development of employees, trainings

Abstract

The current socio-economic reality forces organizations to modify their personal management strategies. To meet the challenges of the modern world, it is essential to apply such actions which allow the organization to maintain their position in the market. At a time when the pandemic has revolutionized forms of work and competition on the market is high, companies should recognize their opportunities first of all in employees, in developing and using their work potential. The aim of this study is to present coaching as a (not)new method of employee development applied by organizations. Coaching, which is over 60 years old abroad, has been known in Poland since the 1990s, is a constantly interesting aspect of human development. It is becoming an increasingly popular method of supporting employees in their workplace. In the content of this paper, the author understands coaching as a process supporting both individuals and workplaces in the development and improvement of the effects of their activities.

References

Armstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.

Brzeziński, Ł. Coaching narzędziem rozwoju zawodowego pracowników. Problemy Profesjologii, 2 (2013).

HCM Deck. Employee Development Journey. Kompletny przewodnik po rozwoju pracownika w organizacji, https://hcmdeck.com/pl/ebook/zaplanuj-employee-development-journey/ (30.09.2023).

Gerlach, R. (2007). Zakład pracy jako organizacja ucząca się. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Przedsiębiorstwo w rozwoju zawodowym pracowników. Warszawa: IBE.

Gerlach, R. (2022). Człowiek dorosły w kontekście dyskursu o przyszłości pracy. W: M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska (red.), Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik. Poznań: UAM.

Górniak, J. Kubica, W., Worek, B. (red.) (2022). Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor szkoleniowo-rozwojowy. Bilans Kapitału Ludzkiego 2022/2021. Warszawa: PARP, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/14_BKL_-Aktywno_edukacyjna_WCAG_08_12.pdf (2.10.2023).

Instytut Analiz Rynku Pracy, Analiza sposobów uczenia się dorosłych w miejscu pracy, Warszawa: PARP, https://www.een.org.pl/storage/publications/pdf/Analiza-sposobw-uczenia-si-dorosych_WCAG.pdf (20.10.2023).

Jeruszka, U. (2008). O permanentnym rozwoju kwalifikacji zawodowych człowieka w Polsce W: S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny. Warszawa – Radom: IBE.

Kampa-Kokesch, S., Anderson, M.Z. Executive Coaching. A Comprehensive Review of the Literature. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 51, 3 (2001).

Król, H. (2014). Istota rozwoju kapitału ludzkiego organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: PWN.

Król, H., Ludwiczyński, A. (red.). (2014). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji. Warszawa: PWN.

Łaguna, M. (2004). Szkolenia, Gdańsk: GWP.

Oleksyn, T. (2018). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, wyd. 3, Warszawa: Wolters Kluwer.

Pocztowski, A. (2018). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncepcje – praktyki – wyzwania. Warszawa: PWN.

Rzycka, O. (2015). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty, współpr. W. Porosło. Warszawa: Wolters Kluwer.

Sidor-Rządkowska, M. (2021). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.

Solarczyk-Ambrozik, E. (2013). Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych. W: E. Solarczyk--Ambrozik, Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: UAM.

Szłapińska, J. (2010). Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego. Poznań: UAM.

Świeży, M. (2020). Psychologia dla coachów. Warszawa: Wolters Kluwer.

Tomaszewska-Lipiec, R. (2017). Zakład pracy – między retrospekcją a przewidywanym kierunkiem rozwoju. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.),Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy. Bydgoszcz: UKW.

Thorpe, S., Clifford, J. (2003). The Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers &Managers. London: Kogan Page Publishers.

Wilson, D., Rosenfeld, R. (1999). Managing Organizations, London: MsGraw-Hill Book Company.

Whitmore, J. (1996). Coaching for Performance: A Practical Guide to Growing Your Own Skills. London: Nicholas Brealey Publishing.

Wujec, B. (2012). Geneza i definicje coachingu . Coaching Review, 1(4) (2012).

Published

2024-05-09

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Coaching as a (not)new method of professional development of employees. (2024). School-Profession-Labour, 26, 128-154. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.05