The ethical preparation of teacher professionals for work
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.04Keywords:
teacher, professional, professionalism, ethical education of teachersAbstract
We often hear that representatives of numerous professions, including those in the teaching profession, are characterised by an above-average preparation for work. This is a sign of demanding professionalism and being a professional in the vocation practised. This condition of being above average refers to the multiplicity of dimensions of the teaching profession, including the ethical dimension. Reference is made to the fact that the teacher has also to be a professional in ethical terms and in the course of the professional activity undertaken by them; hence, the paramount importance that is attributed to the sound ethical education of teachers, which should be at the highest level and, thus, prepare candidates for the teaching profession to deal with a number of ethical dilemmas which they are going to face in the course of practising their profession.
References
Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać, tł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.
Augustyniak-Kopka, J. (1994). O uwarunkowaniach postrzegania moralnego. Łódź: UŁ.
Bullough, R.V. (2009) Początkujący nauczyciel. Studium przypadku, przekł. K. Rogowski.Gdańsk: GWP.
Chmielewska, J. (1995). Doświadczenie człowieka jako źródło refleksji etycznej. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczy-cieli. Warszawa: ITE.
Chyrowicz, B. (2008). Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością. W: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, przekł. J. Michalak. Gdańsk: GWP.
Gołębniak, B.D. (2001). Etyczny wymiar edukacji nauczycieli. W: U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Olsztyn: UWM.
Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Toruń – Poznań: Edytor.
Hurst, B., Reding, G. (2011). Profesjonalizm w uczeniu. Jak osiągnąć sukces. Z wprowadzeniem A. Janowskiego, tł. J. Stawiński. Warszawa: Wolters Kluwer.
Kawka, Z. (1998). Między misją a frustracją. Społeczna rola nauczyciela. Łódź: UŁ.
Kostyło, P. (2008). Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.
Kozakiewicz, M. (1997). Nowa problematyka w zakresie etyki zawodowej nauczycieli, w wyniku przemian zachodzących w kraju, jako czynnik stabilizacji zawodu. W: W. Rakowski (red.), Nauczyciele, wybór zawodu, selekcja, warunki życia. Warszawa: Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH, Mazowieckie Towarzystwo Naukowe.
Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. II. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kwiatkowska, H. (1991). Edukacja nauczycielska w optyce pytań o współczesność i przyszłość. W: H. Kwiatkowska (red.), Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej. Warszawa: PTP Sekcja Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli ZG ZNP.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.
Kwiatkowska, H. (1994). Procesy integracyjne w Europie i ich implikacje dla kształcenia nauczycieli, „Studia Pedagogiczne”, t. LX, Nauczyciel i problemy jego kształcenia w okresie zmiany społecznej, H. Muszyński (red.). Wrocław: Ossolineum.
Łuczyńska, M. (2013). Pracownicy socjalni w procesie profesjonalizacji. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Madalińska-Michalak, J.: Profesjonalizm nauczyciela, http:/www.front.meritum.edu.pl/artykuly/downloadart?id=713 (27.03.2018).
Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, tł. T. Grzegorczyk. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Mialeret, G. (1988). Profil nauczyciela-wychowawcy. W: M. Debesse, G. Mialaret (red.), Rozprawy o wychowaniu, t. II, tł. Z. Zakrzewska. Warszawa: PWN.
Michalak, J.M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: UŁ.
Pikus, S. (1995). Etyka nauczycielska jako problem. W: K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Zielona Góra: WSP.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela: „Dziennik Ustaw” 2012, poz.131.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela: „Dziennik Ustaw” 2019, poz.1450.
Ustawa z 26 stycznia 1982 roku ze zmianami – Karta Nauczyciela https://www.prawo.vulcan.edu.pl (18.07.2020).
Wiśniakowska, L. (oprac.). (2006). Słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Zając, D. (2018). Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne. Bydgoszcz: UKW.