Przygotowanie etyczne nauczycieli profesjonalistów do pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.04

Słowa kluczowe:

nauczyciel, profesjonalista, profesjonalizm, edukacja etyczna nauczycieli

Abstrakt

Niejednokrotnie słychać głosy, że reprezentanci wielu zawodów, w tym również zawodu nauczycielskiego mają charakteryzować się ponadprzeciętnym przygotowaniem do wykonywanej pracy. Stanowi to wyraz upominania się o profesjonalizm, o bycie profesjonalistą w uprawianym zawodzie. Ta ponadprzeciętność odnosi się do wielu wymiarów zawodu nauczycielskiego, a zwłaszcza wymiaru etycznego. Wskazuje się na to, że nauczyciel ma być profesjonalistą również pod względem etycznym w trakcie podejmowanej aktywności zawodowej. Stąd też tak doniosłe znaczenie przypisuje się rzetelnej nauczycielskiej edukacji etycznej, która powinna odbywać się na najwyższym poziomie, a co za tym idzie przygotowywać kandydatów do zawodu nauczycielskiego do radzenia sobie z wieloma dylematami natury etycznej, przed jakimi staną w trakcie uprawiania swojej profesji.

Bibliografia

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać, tł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Augustyniak-Kopka, J. (1994). O uwarunkowaniach postrzegania moralnego. Łódź: UŁ.

Bullough, R.V. (2009) Początkujący nauczyciel. Studium przypadku, przekł. K. Rogowski.Gdańsk: GWP.

Chmielewska, J. (1995). Doświadczenie człowieka jako źródło refleksji etycznej. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczy-cieli. Warszawa: ITE.

Chyrowicz, B. (2008). Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością. W: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, przekł. J. Michalak. Gdańsk: GWP.

Gołębniak, B.D. (2001). Etyczny wymiar edukacji nauczycieli. W: U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Olsztyn: UWM.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Toruń – Poznań: Edytor.

Hurst, B., Reding, G. (2011). Profesjonalizm w uczeniu. Jak osiągnąć sukces. Z wprowadzeniem A. Janowskiego, tł. J. Stawiński. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kawka, Z. (1998). Między misją a frustracją. Społeczna rola nauczyciela. Łódź: UŁ.

Kostyło, P. (2008). Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.

Kozakiewicz, M. (1997). Nowa problematyka w zakresie etyki zawodowej nauczycieli, w wyniku przemian zachodzących w kraju, jako czynnik stabilizacji zawodu. W: W. Rakowski (red.), Nauczyciele, wybór zawodu, selekcja, warunki życia. Warszawa: Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH, Mazowieckie Towarzystwo Naukowe.

Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. II. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Kwiatkowska, H. (1991). Edukacja nauczycielska w optyce pytań o współczesność i przyszłość. W: H. Kwiatkowska (red.), Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej. Warszawa: PTP Sekcja Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli ZG ZNP.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

Kwiatkowska, H. (1994). Procesy integracyjne w Europie i ich implikacje dla kształcenia nauczycieli, „Studia Pedagogiczne”, t. LX, Nauczyciel i problemy jego kształcenia w okresie zmiany społecznej, H. Muszyński (red.). Wrocław: Ossolineum.

Łuczyńska, M. (2013). Pracownicy socjalni w procesie profesjonalizacji. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Madalińska-Michalak, J.: Profesjonalizm nauczyciela, http:/www.front.meritum.edu.pl/artykuly/downloadart?id=713 (27.03.2018).

Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, tł. T. Grzegorczyk. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Mialeret, G. (1988). Profil nauczyciela-wychowawcy. W: M. Debesse, G. Mialaret (red.), Rozprawy o wychowaniu, t. II, tł. Z. Zakrzewska. Warszawa: PWN.

Michalak, J.M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: UŁ.

Pikus, S. (1995). Etyka nauczycielska jako problem. W: K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Zielona Góra: WSP.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela: „Dziennik Ustaw” 2012, poz.131.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela: „Dziennik Ustaw” 2019, poz.1450.

Ustawa z 26 stycznia 1982 roku ze zmianami – Karta Nauczyciela https://www.prawo.vulcan.edu.pl (18.07.2020).

Wiśniakowska, L. (oprac.). (2006). Słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Zając, D. (2018). Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne. Bydgoszcz: UKW.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Przygotowanie etyczne nauczycieli profesjonalistów do pracy. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 20, 55-69. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.04