The teacher’s responsibility in working with pupils having educational difficulties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.05

Keywords:

educational difficulties, responsibility, pupil, teacher

Abstract

Educational difficulties have been the subject of many psychological and pedagogical analyses for years. In literature on the subject, the term „special educational needs” began to refer to pupils with learning disabilities. Children with difficulties encounter many barriers at school, which they are often unable to overcome. This is not due to their resentment, but to dysfunctions that, when noticed early and properly diagnosed, give the child a chance for normal and successful learning. The responsibility for the diagnosis, followed by the child’s successes at school, is borne by a professional teacher-educator, whose knowledge, commitment and determination will allow them to look after the pupils and help in overcoming all educational difficulties.

References

Binder G., Michaelis R., Trudności w nauce skuteczne sposoby pracy z dzieckiem [Difficulties in learning effective ways to work with a child], PZWL, Warszawa 2003.

Bogdanowicz M., Etiologia – pierwotne przyczyny dysleksji rozwojowej [Etiology – root causes of developmental dyslexia], „Scholasticus” 1994, nr 1.

Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych [Specific difficulties in reading and writing in children – a new definition and place in international classifications], „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.

British Dyslexia Association. Definition of dyslexia. www.bdadyslexia.org.uk as of 06.2009.

Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce [Dyslexia in theory and practice], Warszawski Oddział Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Warszawa 1999.

Cieśleńska B., Odpowiedzialność zawodowa nauczyciela Studium teoretyczno-empiryczne [Teacher’s professional responsibility Theoretical and empirical study], Akad. Human. im. A. Gieysztora, Pułtusk 2019.

Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców [My child is dyslexic. Guide and guide for parents and educators], Seventh Sea, Warszawa 2003.

Edwards C., The role of teacher, [w:] The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia – Advanced Reflections (eds.) C. Edwards, L. Gandini, G. Forman, Greenwood Publishing Group, London 1998.

Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu [Pedagogical diagnosis of specific reading and writing difficulties], Adam Marszałek, Toruń 1998.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki [Children with special difficulties in learning mathematics], WSiP, Warszawa 1998.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna [Pedagogical ethics], Lexis Nexis, Warszawa 1996.

Karbowniak J., Nauczanie ortografii [Teaching spelling], „Życie Szkoły” 2008, nr 1.

Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G., (ed.), Dysleksja. Problem znany czy nieznany [Dyslexia. Known or unknown problem], UMCS, Lublin 2007.

Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji [Psychology of dyslexia], Wyd. Nauk. PWN, Warsaw 2008.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik Pedagogiczny [Pedagogical Dictionary], Wyd. Nauk. PWN, Warsaw 2009.

Lewinson J., Pomóż dziecku z … dysgrafią [Help a child with … dysgraphia], K.E. Liber, Warszawa 2009.

Logan R., Mikrokomputery w systemie edukacji szkolnej, „Społeczeństwo Otwarte” [Microcomputers in the school education system, „Open Society”] 1996, nr. 11.

Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii [Arithmetic skills development disorders. The problem of diagnosis and therapy], Impuls, Kraków 2005.

Pilch T., Encyklopedia Pedagogiczna, t. VI, [Pedagogical Encyclopaedia, Volume VI], Fundacja Innowacja, Warszawa 2003.

Selikowitz M., Dysleksja i inne trudności w uczeniu się [Dyslexia and other learning difficulties], Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne [Disorders of pupil development and school failures], PWN, Warszawa 1975.

Squires G., Mc Keown S., Pomóż dziecku z dysleksją [Help a child with … dyslexia], K.E. Liber, Warszawa 2006.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne [Special Educational Needs], CMPP-P MEN, Warszawa 2013.

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The teacher’s responsibility in working with pupils having educational difficulties. (2020). School-Profession-Labour, 19, 81-92. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.05