Odpowiedzialność nauczyciela w pracy z uczniem z trudnościami edukacyjnymi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.05

Słowa kluczowe:

trudności edukacyjne, odpowiedzialność, uczeń, nauczyciel

Abstrakt

Trudności edukacyjne od lat stanowią przedmiot wielu analiz psychologiczno-pedagogicznych. W literaturze przedmiotu, w odniesieniu do uczniów mających trudności z nauką, zaczął nawet funkcjonować termin „specjalne potrzeby edukacyjne”. Dzieci z trudnościami napotykają w szkole na wiele barier, których niejednokrotnie nie są w stanie same pokonać. Nie wynika to z ich niechęci, a dysfunkcji, które odpowiednio wcześnie zauważone, właściwie zdiagnozowane, dają szansę dziecku na normalną naukę uwieńczoną sukcesami. Odpowiedzialność za diagnozę, a w dalszej kolejności sukcesy dziecka w szkole ponosi profesjonalny nauczyciel-wychowawca, którego wiedza, zaangażowanie oraz determinacja pozwolą na opiekę nad wychowankami i pomoc w pokonaniu wszelkich trudności edukacyjnych.

Bibliografia

Binder G., Michaelis R., Trudności w nauce skuteczne sposoby pracy z dzieckiem [Difficulties in learning effective ways to work with a child], PZWL, Warszawa 2003.

Bogdanowicz M., Etiologia – pierwotne przyczyny dysleksji rozwojowej [Etiology – root causes of developmental dyslexia], „Scholasticus” 1994, nr 1.

Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych [Specific difficulties in reading and writing in children – a new definition and place in international classifications], „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.

British Dyslexia Association. Definition of dyslexia. www.bdadyslexia.org.uk as of 06.2009.

Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce [Dyslexia in theory and practice], Warszawski Oddział Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Warszawa 1999.

Cieśleńska B., Odpowiedzialność zawodowa nauczyciela Studium teoretyczno-empiryczne [Teacher’s professional responsibility Theoretical and empirical study], Akad. Human. im. A. Gieysztora, Pułtusk 2019.

Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców [My child is dyslexic. Guide and guide for parents and educators], Seventh Sea, Warszawa 2003.

Edwards C., The role of teacher, [w:] The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia – Advanced Reflections (eds.) C. Edwards, L. Gandini, G. Forman, Greenwood Publishing Group, London 1998.

Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu [Pedagogical diagnosis of specific reading and writing difficulties], Adam Marszałek, Toruń 1998.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki [Children with special difficulties in learning mathematics], WSiP, Warszawa 1998.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna [Pedagogical ethics], Lexis Nexis, Warszawa 1996.

Karbowniak J., Nauczanie ortografii [Teaching spelling], „Życie Szkoły” 2008, nr 1.

Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G., (ed.), Dysleksja. Problem znany czy nieznany [Dyslexia. Known or unknown problem], UMCS, Lublin 2007.

Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji [Psychology of dyslexia], Wyd. Nauk. PWN, Warsaw 2008.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik Pedagogiczny [Pedagogical Dictionary], Wyd. Nauk. PWN, Warsaw 2009.

Lewinson J., Pomóż dziecku z … dysgrafią [Help a child with … dysgraphia], K.E. Liber, Warszawa 2009.

Logan R., Mikrokomputery w systemie edukacji szkolnej, „Społeczeństwo Otwarte” [Microcomputers in the school education system, „Open Society”] 1996, nr. 11.

Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii [Arithmetic skills development disorders. The problem of diagnosis and therapy], Impuls, Kraków 2005.

Pilch T., Encyklopedia Pedagogiczna, t. VI, [Pedagogical Encyclopaedia, Volume VI], Fundacja Innowacja, Warszawa 2003.

Selikowitz M., Dysleksja i inne trudności w uczeniu się [Dyslexia and other learning difficulties], Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne [Disorders of pupil development and school failures], PWN, Warszawa 1975.

Squires G., Mc Keown S., Pomóż dziecku z dysleksją [Help a child with … dyslexia], K.E. Liber, Warszawa 2006.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne [Special Educational Needs], CMPP-P MEN, Warszawa 2013.

Opublikowane

2020-10-11

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Odpowiedzialność nauczyciela w pracy z uczniem z trudnościami edukacyjnymi. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 19, 81-92. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.05