Wybrane aspekty funkcjonowania doradcy zawodowego we współczesnej szkole

Autor

  • Iwona Mandrzejewska-Smól Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2012.01.04

Słowa kluczowe:

wybory edukacyjno-zawodowe, doradca zawodowy, młodzież, szkoła

Abstrakt

Dokonujące się obecnie gwałtowne zmiany cywilizacyjne i społeczne, w tym przede wszystkim rozwój techniki i komputeryzacji, przemiany ustrojowe, zmienność i niepewność rynku pracy, rozwój kultury masowej i sposobów jej upowszechniania wpływają na funkcjonowanie i sposób życia współczesnej młodzieży, która stoi przed koniecznością podejmowania wielu trudnych życiowych decyzji, do których należą również decyzje edukacyjno- zawodowe. Istnieje więc potrzeba realizowania usystematyzowanych działań zawodoznawczych, co najmniej na etapie szkoły gimnazjalnej oraz wypracowania stabilnego systemu doradztwa zawodowego. Jednakże działalność pracowników szkół, odpowiedzialnych za przebieg procesu przygotowania swoich uczniów do podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowych jest niewystarczająca i nie są oni do tego odpowiednio przygotowani. W związku z tym pojawiła się konieczność zatrudnienia w tych instytucjach doradców zawodowych, oferujących profesjonalne usługi doradcze. Obecność doradców zawodowych w placówkach szkolnych stanowi korzyść nie tylko dla uczniów, którzy mogą uzyskać pomoc w planowaniu swojej drogi edukacyjno- -zawodowej, ale także dla nauczycieli i rodziców w zakresie działań zawodoznawczych i wspomagania ich decyzji zawodowych. Młode pokolenie stoi wobec trudnej sytuacji podejmowania decyzji edukacyjno- -zawodowych w często zmieniającej się i nieprzewidywalnej rzeczywistości. Ważnym aspektem w tej kwestii staje się więc rola doradcy, który musi być do tego nie tylko odpowiednio przygotowany, ale również musi mieć świadomość zachodzących zmian.

Pobrania

Opublikowane

2012-07-28

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Wybrane aspekty funkcjonowania doradcy zawodowego we współczesnej szkole. (2012). Szkoła - Zawód - Praca, 3, 62-70. https://doi.org/10.34767/SZP.2012.01.04