Matczyna rekonstrukcja osobowości portugalskiego nauczyciela wczesnej edukacji – proces wyłaniania się teorii ugruntowanej (résumé badań własnych)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.12

Słowa kluczowe:

pedagogika wczesnoszkolna, badania jakościowe, nauczyciel wczesnej edukacji, osobowość, rekonstrukcja, teoria ugruntowana

Abstrakt

Celem opisywanych badań o charakterze eksploracyjnym było wypracowanie teorii ugruntowanej, która mogłaby nakreślić znaczenie osobowości nauczyciela wczesnej edukacji. Opisywany proces badawczy odbywał się zgodnie z ideą metody teorii ugruntowanej. Materiał empiryczny stanowiły transkrypcje wywiadów prowadzonych z matkami dzieci w młodszym wieku szkolnym w Portugalii. W efekcie prowadzonych prac możliwe było sformułowanie hipotezy badawczej, dzięki której wyprowadzono wnioski, że badane matki widzą istotną rolę osobowości nauczyciela wczesnej edukacji w procesie edukacyjnym, a ich wypowiedzi oscylują wokół czterech obszarów ułożonych według stopnia natężenia wypowiedzi, a mianowicie: w budowaniu pozytywnych relacji, motywowaniu do nauki i działania, stymulowaniu prawidłowego rozwoju i zachowaniu dobrego samopoczucia uczniów.

Bibliografia

Bertagna, G. (2015). Los profesores del futuro. Coordenadas para su formación | Teachers of tomorrow: premises for a teacher training. Revista Española de Pedagogía, 73(261), 245‒262.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Czaja-Chudyba, I., Muchacka, B. (2016). Nauczyciele wczesnej edukacji. Kraków: Petrus.

Durán-Aponte, E., Durán-García, M. (2012). Competencias sociales y las prácticas profesionales. Vivencias y demandas para la formación universitaria actual | Social competences and professional practices: Experiences and demands for current university preparation. Cultura y Educaciόn, 24 (1), 61-76, doi: 10.1174/113564012799740777.

Glaser, B., Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.

Glaser, B. (1978). Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. San Francisco: The Sociology Press.

Jefferson, G. (2004). Glossary of Transcript Symbols with an Introduction. In G.H. Lerner (Eds.), Conversation Analysis: Studies from the First Generation (pp.13‒31). Amsterdam: John Benjamins.

Konecki, K.T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Kozak, S. (2012). Patologia analfabetyzmu emocjonalnego. Przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i w środowisku pracy. Warszawa: Difin.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne, filozofia metodyka, ewaluacja. Lublin: UMCS.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Nowak, J. (2009). O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. In B. Kasáčová, M. Cabanová (Eds.), Učiteľ v preprimárnej a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj (pp.160‒170). Banská Bystrica: PF UMB.

O’Reilly, K., Paper, D., Marx, S. (2012). Demystifying Grounded Theory for Business Research. Organizational Research Methods, 15, 247‒262.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych, strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak.

Rudnicki, P. (2016). Pedagogie małych działań. Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych. Wrocław: DSW.

Sáez, A.R. (2017). La prioridad del método en la investigación pedagógica | The priority of method in pedagogical research. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 239‒254, doi: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-04.

Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Strauss, A.L., Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and techniques. London: Sage Publications.

Widera-Wysoczańska, A. (2002). Wykorzystanie metody jakościowej w badaniach psychologia klinicznego. W: M. Straś-Romanowska (red.), Szkice psychologiczne. Doniesienia z badań. Aplikacje. Refleksje (pp.165‒191). Wrocław: UWr.

Zimny, J. (2007). Potrzeba szkolnictwa katolickiego. W: J. Zimny (red.), Szkolnictwo katolickie w myśli Kościoła (pp.10‒22). Sandomierz: Wyd. Diecezjalne.

Opublikowane

2020-12-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Matczyna rekonstrukcja osobowości portugalskiego nauczyciela wczesnej edukacji – proces wyłaniania się teorii ugruntowanej (résumé badań własnych). (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 20, 177-193. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.12