Benchmarking a działania przedsiębiorców w obszarze dobre praktyki CSR z zakresu pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.10Słowa kluczowe:
benchmarking, dobre praktyki, rynek pracyAbstrakt
Celem opracowania jest przedstawienie benchmarkingu jako elementu zarządzania w kierunku realizacji społecznej odpowiedzialności w organizacji. Koncepcja benchmarkingu utworzona jest na gruncie wzorców najlepszych doświadczeń wdrożonych w procesach zarządzania. Zagadnienie benchmarkingu przedstawiono w ujęciu teoretycznym oraz w zakresie praktyk społecznej odpowiedzialności w Polsce w aspekcie Normy ISO 26000 w ujęciu praktycznym. Przeanalizowano dane z Raportów Dobrych Praktyk przygotowywanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dane wskazują, że z roku na rok przybywa przykładów dobrych praktyk z zakresu wszystkich obszarów według normy ISO 26000. Szczególną uwagę zwrócono na wzrastającą liczbę rozwiązań z zakresu pracy, na skutek benchmarkingu. Stwierdzono, że w latach 2008–2018 w ramach wzajemnego benchmarkingu firm liczba dobrych praktyk z zakresu pracy wzrosła z 16 do 237 praktyk. Benchmarking dobrych praktyk z zakresu pracy to również potwierdzenie realizacji trendów zawartych w Celach Zrównoważonego Rozwoju, szczególnie celu 3, 8 oraz 4. Artykuł stanowi przyczynek do szczegółowej analizy, jaki rodzaj, przebieg, schemat procesu benchmarkingu występuje najczęściej w polskich organizacjach i jaka jest efektywność tego zjawiska.
Bibliografia
Advancing the Sustainable Development Goals: Business actions and Millennials views, Corporate Citizenship 2016.
Anderson B., Moen R.M., Integrating Benchmarking and Poor Quality Cost Measurement for Assessing the Quality Management Work, Benchmarking: “An International Journal” 1999, vol. 6, no. 4.
Aniszewska G., CSR na stronach internetowych – wykorzystanie Internetu w komunikacji z interesariuszami, [w:] P. Płoszajski (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, SGH, Warszawa 2012.
Bhutta K.S., Huq F., Benchmarking – Best Practices: An Integrated Approach, Benchmarking: “An International Journal” 1999, vol. 6, no. 3.
Biesada A., Strategic Benchmarking, “Financial World”, 1992.Bocken, N.M.P., A literature and practice review to develop sustainable model archetypes, “Journal of Clean Production” 2014, no. 65.
Bogan Ch.E., English M.J., Benchmarking for Best Practices: Winning Through Innovative Adaptation, Printed and bound by R.R. Donnelley and Sons Company, 1994.
Bogan Ch.E., English M.J., Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Helion, Gliwice 2006.
Camp R., Benchmarking, The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Per-formance, ASQC Quality Press, Milwaukee 1989.
Carrie A.S., Higgins P., Falster P., Modelling for Benchmarking, [in:] A. Rolstadas (ed.) Ben-chmarking – Theory and Practice. Chapman & Hall, London 1995.
Czyż-Gwiazda E., Benchmarking Index czyli jak porównywać się z najlepszymi? Centrum Benchmarkingu Polska, Katowice 2006.
FOB, Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce, Dobre Praktyki, FOB, Warszawa 2008.
Grudzewski W.M., Hajduk J.K., Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa 2004.
Klimek J., Etyka Biznesu, Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.
Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa 2011.
Luque-Martinez Munoz T., Leiva F., City Benchmarking: “A methodological Proposal Reffering Specifically to Granada” 2005, vol. 22, no 6.
Nazarko J., Kuźmicz K., Szubzda E., Urban J., Ogólna koncepcja benchmarkingu i jego stosowalność w szkolnictwie wyższym, [w:] J. Woźnicki (red.), Benchmarking w szkolnictwie wyższym, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2008.
Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer-Business, Warszawa 2008.
Skowronek-Mielczarek A., Leszczyński Z., Controling, analiza i monitoring w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2007.
Świerk J., Rola benchmarkingu w doskonaleniu przedsiębiorstwa, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Oeconomia”, vol. XLIV, UMCS, Lublin 2010.
Tichy N., Sherman M., Control Your Destiny or Someone Else Will, Doubleday, New York, 1993.