Aktywność edukacyjna seniorów w perspektywie pomyślnego starzenia się

Autor

  • Iwona Mandrzejewska-Smól Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.05

Słowa kluczowe:

pomyślne starzenie się, aktywizacja seniorów, aktywność edukacyjna osób starszych

Abstrakt

Problematyka pomyślnego starzenia się jest bardzo istotna w obszarze niezależnego i samodzielnego funkcjonowania osób starszych w społeczeństwie. Wiąże się ona bowiem z problematyką dobrego przystosowania do starości, w którym dominują aspekty promujące autonomię i niezależność tej grupy wiekowej. W wielu przypadkach jest to związane z aktywizacją seniorów, która ma ogromne znaczenie w ich życiu. Spośród wielu form aktywności aktywność edukacyjna najsilniej stymuluje uruchamianie zdolności adaptacyjnych, a także wpływa na jakość życia w okresie starzenia się jednostki. Fundamentalny cel edukacji seniorów to umożliwianie optymalnego starzenia się, opartego głównie na możliwie maksymalnie samodzielnym i niezależnym funkcjonowaniu, a także na podejmowaniu aktywnych form uczestnictwa w życiu społecznym. Podejmowanie aktywności edukacyjnej przez osoby starsze, choć nie stanowi idealnego i optymalnego rozwiązania w obszarze problematyki pomyślnego starzenia się, to jest jednak stosunkowo atrakcyjną propozycją w aspekcie jakości życia w starości, zwłaszcza dla osób pragnących kontynuować aktywność edukacyjną lub podejmować ją jako nowy obszar aktywności. Potrzeby osób starszych bowiem są różnorodne i nie zawsze wpisują się w teorię aktywności. Warto więc dokonać poszerzonej refleksji nad rodzajem i zakresem działań w zakresie uaktywniania seniorów, z jednoczesnym poszanowaniem decyzji osób świadomie i dobrowolnie wybierających wycofanie społeczne, aby w konsekwencji nie prowadziło to do ich wykluczenia.

Bibliografia

Active Ageing; A Policy Framework, A contribution of the World Health Organization to the Second United Nations World Assembly on Ageing, Madrid, April 2002, World Health Organization, Geneva 2002.

Atchley R.C., A Continuity Theory of Normal Aging, „The Gerontologist” 1989, nr 29/2.

Bień B., Proces starzenia się człowieka, [w:] T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.), Geriatra z elementami gerontologii ogólnej, Grupa Via Medica, Gdańsk 2006.

Boromley D.B., Psychologia starzenia się, tłum. Z. Zakrzewska, PWN, Warszawa 1969.

Bowling A., Aspiration for older age in the 21st century: what is successful aging?, „International Journal of Aging and Human Development”, Vol. 64, 2007, nr 3.

Cumming E., Henry W.E., Growing Old: The Process of Disengagement, Basic Books, New York, 1961.

Czerniawska O., Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Wyd. UŁ, Łódź 1997.

Czerniawska O., Style życia w starości, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 1998.

Fabiś A., Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności, „Edukacja Dorosłych” 2006, nr 1-2.

Finogenow M., Rozwój w okresie późnej dorosłości – szanse i zagrożenia, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Oecocnomica 2013, nr 297.

Frąckowiak A., Edukacja seniorów w Stanach Zjednoczonych, [w:] A. Fabiś (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007.

Grylewska B., Prewencja gerontologiczna, [w:] T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.), Geriatra z elementami gerontologii ogólnej, Grupa Via Medica, Gdańsk 2006.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2010.

Howe Ch. Z., Selected Social Gerontology Theories and Older Adult Leisure Involvement: A Review of the Literature, „The Journal of Applied Gerontology” 1987, nr 6/4.

Jabłonko O., Edukacja w życiu seniorów, [w:] M. Makuch, D. Moroń (red.), Osoby starsze w społeczeństwie – społeczeństwo wobec osób starszych, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.

Marcinek P., Funkcjonowanie intelektualne w okresie starości, „Gerontologia Polska”, t. 15, 2007, nr 3, s. 73-74.

Naegele G., Die Potenziale des Alters nutzen – Chancen für den Einzelnen und die Gesellschaft, [w:] K. Bӧllert, P. Hansbauer, B. Hasenjürgen, S. Langenohl (red.), Die Produktivitӓt des Sozialen. Den sozialen Staat aktivieren, Wiesbaden: VS, Verl. Für Sozialwissenschaften, 2006.

Pikuła N., Etos starości w aspekcie społecznym. Gerontologia dla pracowników socjalnych, Wyd. WAM, Kraków 2011.

Rembowski J., Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, PWN, Warszawa 1984.

Schӧnbrodt B., Veil K., Zjawisko wycofania społecznego w kontekście „aktywnego starzenia się”. Potrzeba działania i przykłady dobrych praktyk w Niemczech, „Problemy Polityki Społecznej” 2012, nr 18, 63.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.

Trempała J., Dwa przełomy w badaniach nad rozwojem psychicznym człowieka, „Przegląd Psychologiczny” 2001, nr 44.

Trempała J., Dyskryminacja ze względu na wiek a funkcjonowanie i rozwój ludzi starszych, „Zeszyty Naukowe WSHE”, tom XL, Włocławek 2015.

Zając-Lamparska L., Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się, [w:] „Rocznik Andragogiczny”, t. 20, 2013.

Zych A.A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Wyd. InterArt, Warszawa 1995.

Zych A.A., Słownik gerontologii społecznej, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Pobrania

Opublikowane

2017-11-09

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Aktywność edukacyjna seniorów w perspektywie pomyślnego starzenia się. (2017). Szkoła - Zawód - Praca, 14, 82-93. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.05