Współczesny Uniwersytet Ludowy. Tradycja i innowacyjność
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.06Słowa kluczowe:
tradycja, innowacyjność, uniwersytet ludowy, GrundtvigAbstrakt
W artykule zaprezentowano próbę określenia współczesnego uniwersytetu ludowego w ujęciu tradycji oraz innowacyjności. Starano się ustalić, czy prezentowana instytucja edukacji osób dorosłych jest tradycyjną, czy innowacyjną, a może łączącą w sobie oba podejścia.
Bibliografia
Dam P., Gaertner H., Mikołaj Fryderyk Seweryn Grundtvig, Wyd. WAM, Kraków 2008.
Drozdowski R. i inni (red.), Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010.
Dunaj B. (red.), Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wyd. Wilga, Warszawa 1996.
Gallo C., Steve Jobs: Sekrety innowacji. Zupełnie inaczej – reguły przełomowego sukcesu, Wyd. Znak literanova, Kraków 2011.
Jamrożek W., Uniwersytety ludowe w kształceniu pozaszkolnym młodzieży wiejskiej Polski międzywojennej, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytet ludowy. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Kaniowska K., Tradycja. Problemy metodologiczne, [w:] E. Nowina-Sroczyńska, S. Latocha, (red.), Nowe czytanie tradycji. Z inspiracji Rokiem Kolbergowskim, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ, Łódź 2016.
Klek E., Tradycja, [w:] M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2014.
Kwieciński, Z. Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wyd. DSW, Wrocław 2007.
Maliszewski T., Historia i kierunki działalności edukacyjne Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego, Rocznik Andragogiczny 1999, Warszawa-Toruń 2000.
Maliszewski T., Rosalska M. (red.), Uniwersytet ludowy – pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Markowski A., (red.), Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny, Wyd. PWN, Warszawa 1999.
Pilch T., Uniwersytety ludowe, [w:] Z ludźmi ku ludziom. Materiały z II Zjazdu Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych, Warszawa 1982.
Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD, 2010.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Saryusz-Wolska M., Nowoczesność, [w:] M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2014.
Schulz R., Twórczość pedagogiczna: elementy teorii i badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1994.
Smołalski A., Tezy i hipotezy pedagogiki, Wyd. DSW, Wrocław 2003.
Szacki J., Tradycja, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.