Źródła wsparcia społecznego ucznia zdolnego i jego rodziny na terenie szkoły
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.06Abstrakt
W artykule podjęto problematykę szkoły jako miejsca wspierania rozwoju dzieci i młodzieży zdolnej w kontekście wsparcia społecznego rozumianego jako towarzyszenie społeczne dziecku i jego rodzinie oraz udzielanie pomocy przez profesjonalnie przygotowanych pracowników. Zaprezentowane wyniki badań pokazują, w jakim stopniu środowisko szkolne (nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, doradcy zawodowi) wspiera uczniów zdolnych i ich rodziców w rozwoju ich potencjału.
Bibliografia
Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2012.
Gołębniak B.D., Szkoła wspomagająca rozwój, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Limont W., Stań na ramionach gigantów, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Kontekst, GWP, Gdańsk 2007.
Nalaskowski A., Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 1: Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Wyd. Impuls, Kraków 2005.
O’Regan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005.
Przecławska A., Theiss W., Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse, [w:] A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna – kręgi poszukiwań, Wyd. „Żak”, Warszawa 1996.