Kompetencje twarde czy miękkie? Analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych

Autor

  • Izabela Paprocka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Mateusz Terlecki Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.06

Słowa kluczowe:

kompetencje miękkie, kompetencje twarde, kompetencje społeczne, kwalifikacje, rekrutacja

Abstrakt

W epoce ponowoczesności rynek pracy ulega nieustannym przekształceniom. Badacze skoncentrowali się na temacie oczekiwań formułowanych przez pracodawców w ogłoszeniach o pracę. Opisano: zawartość treściową wymagań stawianych przed kandydatami w zakresie kompetencji twardych i miękkich, odsetek zawierających je ogłoszeń oraz proporcję ich występowania. Analizie poddano 325 ofert pracy dotyczących 13 różnych branż. Zaczerpnięto je z popularnych serwisów rekrutacyjnych. Wyniki analizy umożliwiają wnioskowanie na temat różnic w popycie na określone kompetencje w zależności od badanego obszaru zatrudnienia.

Bibliografia

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000.

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2011.

Domaradzki K., Najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy w 2015 roku [2014.12.22].

Jurek P., Wiącek A., Hubisz P., Kompetencje poszukiwane na rynku pracy, [w:] P. Jurek, Metody pomiaru kompetencji zawodowych, „Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego”, nr 54, Warszawa 2012.

Matczak A., Martowska K., Profil Kompetencji Społecznych. PROKOS. Podręcznik, Warszawa 2013.

Nosal C. S., Psychologia decyzji kadrowych. Strategie, kryteria, procedury, Kraków 1997.

Pieniążek W., Przybył C., Pacuska M., Chojecki J., Huras P., Pałka S., Ratajczak J., Rudolf A., Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy – Raport końcowy, Warszawa 2014.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Kompetencje twarde czy miękkie? Analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych. (2015). Szkoła - Zawód - Praca, 9, 87-96. https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.06