Kompetencyjno-działaniowy paradygmat edukacji zawodowej na współczesnym rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2012.02.04Słowa kluczowe:
pracownik, edukacja zawodowa, kompetencja, gotowość zawodowa, kompetencyjno-działaniowy paradygmatAbstrakt
W artykule akcentuje się, że wdrażanie kompetencyjno-działaniowego paradygmatu jest gwarantem dopasowania usług edukacyjnych do współczesnych potrzeb społeczno- -ekonomicznych. Edukacja zawodowa na tych zasadach zapewnia kształtowanie kompetencji personalnych, zawodowych, społecznych i cyfrowych (e-rozwój) na zasadach gotowości pracownika do efektywnego współdziałania i wszechstronnego praktycznego przygotowania. Przyszły pracownik może być mobilny i elastyczny w stosowaniu nabytych kompetencji, zmotywowany do pracy, przygotowany do analizy, projektowania wyników i efektów pracy oraz stałego rozwoju zawodowego. Procesy edukacyjne zorientowane są na potrzeby rynku pracy w kontekście indywidualnego rozwoju pracownika.