Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli w Kazachstanie
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.02Słowa kluczowe:
nauczyciel, edukacja, szkolenia, certyfikacja zawodowaAbstrakt
W prezentowanym artykule skoncentrowano się na specyfice reformy w zakresie uzyskiwania kwalifikacji zawodowych, procesu certyfikacji i ewaluacji doskonalenia zawodowego w Kazachstanie. Dynamika zmian społecznych oraz pojawiające się nowe zjawiska, mające swoje odzwierciedlenie w zachowaniach dzieci i młodzieży w szkole, wymagają zmian w systemie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Przemiany te mają umożliwić nauczycielom szybkie odczytywanie zachodzących zjawisk, rozumienie zachowań dzieci i młodzieży oraz adekwatne reagowanie na nie, aby zapewnić swoim uczniom edukację na najwyższym poziomie. Szczególnie ważny w procesie rekrutacji nauczycieli wydaje się nowy system certyfikowania kwalifikacji zawodowych, który pozwala wejść na rynek pracy najlepszym nauczycielom (tj. przygotowanym pod względem merytorycznym i praktycznym), gwarantującym lepszą jakość kształcenia uczniów.
Bibliografia
Abildina, S., Sarsekeeva, Ż. Professional training of the future teachers in the higher education system of Kazakhstan. International Journal of Applied and Fundamental Research, 5 (2015).
Bell, L., Stevenson, H. (2006). What is education policy? In: L. Bell, H. Stevenson, Education Policy. Process, Themes and Impact. London: Routledge.
Bolashaq’. The Center for International Programs, https://bolashak.gov.kz/ru/o-kompanii (23.12.2023).
Ell, F., Simpson, A., Mayer, D., Davies, L.M., Clinton, J., Dawson, G. Conceptualising the impact of initial teacher education. The Australian Educational Researcher, 46 (2019).
Erkenulu, A.R., Żumakanova, U.S. Problems of modernizing pedagogical education in the Republic of Kazakhstan. Young Scientist, 11(249) (2019).
Концепция развития высшего образования и науки в Республике Казахстан на 2023–2029 годы. (2023). Правительство Республики Казахстан, https://youthlib.mirea.ru/ru/resource/3734 (1.01.2024).
Law of the Republic of Kazakhstan of July 27, 2007. No. 319-III. ‘On Education’ (with amendments and additions as of September 10, 2023).
Law of the Republic of Kazakhstan of December 27, 2019. No. 293-VI ZRK. ‘About the status of the teacher’.
Order of the Minister of Education and Science of the Republic of Kazakhstan of January 27, 2016. No. 83. of September 27, 2018. No. 500. ‘On approval of the Classifier of specialties and qualifications of technical and vocational, post-secondary education’, https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800017564 (29.12.2023).
Order of the Minister of Education and Science of the Republic of Kazakhstan‚ ‘On the ap proval of the rules and conditions for teacher certification’, https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1600013317 (27.12.2023).
Program and Methodological Recommendations of L.N. Gumilyov Eurasian National University (2023), https://egi.kz/wp-content/uploads/2016/02/rek_praktika_pedagog2.pdf (28.12.2023).
Rizvi, F., Lingard, B. (2010). Globalizing education policy, London: Routledge, https://www.routledge.com/Globalizing-Education-Policy/Rizvi-Lingard/p/book/9780415416276 (27.12.2023).
The Center of Excellence, https://cpm.kz/ru/ (26.12.2023).
The National Center for Advances Studies (ORLEU), https://orleu-edu.kz/ (26.12.2023).
The National Testing Center, http://testcenter.kz (26.12.2023).
The State Program for the Development of Education and Science of the Republic of Kazakhstan for 2020–2025. The Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan