Urynkowienie kształcenia wyższego wobec zmienności rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.04Słowa kluczowe:
edukacja wyższa ; absolwent ; rynek pracyAbstrakt
Opracowanie stanowi refleksję na temat efektywności urynkowienia szkolnictwa wyższego w obszarze przygotowania przyszłych absolwentów do funkcjonowania w realiach dynamicznych zmian rynku pracy. Oferta uczelni wyższych powinna być dostosowana do zapotrzebowania rynku pracy, który permanentnie się zmienia. Należy zwrócić uwagę na potrzebę współpracy rynku pracy z rynkiem edukacji, gdyż tylko taka relacja wydaje się przynieść wymierne korzyści dla jednostki i wzajemnie uzupełniającego się systemu edukacji i pracy.
Bibliografia
Dobrowolski P., Ile są warte studia w Polsce, „Wprost” 2009, nr 40
Ertelt B.J., Górna J., Sikorski G., Brain Drain – Brain Gain, AJD, HdBA, Bonn 2010.
Galas B., Młodzi po zmianie. Wartości i orientacje życiowe Polaków,„Nowa Szkoła” 2011, nr 10.
Grycuk A., Najważniejsze tendencje na rynku pracy w krajach rozwiniętych, „Studia BAS” 2013, nr 4 (36).
Jeruszka U., Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, „Polityka Społeczna” 2011, nr 1.
Kukla D., Efektywność edukacji wyższej wobec turbulentności rynku pracy, „Szkoła – Zawód – Praca” 2017, nr 14.
Kicior A., Problemy zatrudnienia absolwentów szkół wyższych, „Edukacja” 2007, nr 3.
Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Impuls, Kraków 2013.
Pelekh J., Kukla D., System wartości pracownika a jego miejsce na współczesnym rynku pracy, Uniwersytet w Równym, Ukraina, 2019.
Piorunek M., Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje, [w:] J. Matejek, K. Białożyt (red.), Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania, Scriptum, Kraków 2015.
Piorunek M., Poradnictwo kariery w sektorze szkolnictwa zawodowego – refleksje – dylematy – pytania, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2016, nr 2.
Piróg D., Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013, nr 9.